onsdag 1. august 2012

Demningen ved Storglomvann - Glomfjordfjellet

Jeg kommer opprinnelig fra Glomfjord, et tettsted som ligger litt oppi fjellet, i Meløy kommune.
Kjører du igjennom to av de tre tunellene som tar deg fra Glomfjord til Holandsfjorden, tar av og kjører innover langs vannet, så kommer du etterhvert opp på fjellet.


Jeg elsker fjellene hjemme i nord, de er mektige og skuldrene senkes mange hakk...


I forbindelse med bygging av nytt kraftverk i Kilvika, innerst i Holandsfjorden, har Statkraft bygget to demninger oppe på fjellet. Dette er den største og den regulerer et vann som heter Storglomvann.

Dette bildet er tatt fra bunnen av demningen og oppover. Den er et mesterverk, og det er lett å føle seg liten når man enten står nede og ser oppover, eller omvendt!


Litt for kaldt oppå fjellet for å ta av taket... Men vi fikk noen mil uten tak i løpet av ferien! :)


Kjærsten og minstemann liker å kaste stein.
Dette er et lite vann vi gikk forbi på vei fra parkeringen og opp på demningen.


Isen har opp igjennom årtusener laget praktfulle mønster i fjellet...


Demningen fra toppen. Her har jeg gått et stykke bortover demningen før jeg tok bilde. Siden vi hadde meg oss noen barn som ikke var så tålmodige, så tok jeg meg ikke tid til å gå helt til midten. Det tar sin tid å hoppe bortover steinene her... :) Til høyre i bildet ser man deler av veien opp hit.

Dersom noen fra Meløy/Glomfjord skulle lese dette, og finne at jeg har gitt noe feil informasjon, så blir jeg veldig glad dersom du sier fra i kommentarfeltet... :)

Happy onsdag folkens, nyt dagen!

Klem
Vibeke

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar