onsdag 5. oktober 2011

Høst og hekling


Da var høsten over oss for fullt.
Det blir tidligere mørkt, naturen har nydelige farger, temperaturene faller og det blir mer og mer fristende å finne på innendørsaktiviteter. Sofakroken lokker virkelig når vinden uler og regnet pisker der ute!

Men, jeg er litt for rastløs til å bare bli sittende å titte på været. Så denne høsten har jeg bestemt meg for å lære meg å hekle! Jeg har aldri vært noen racer på håndarbeid, bare gjort noen små broderier for noen år siden. Men etter å ha sett på at mamma heklet i sommer, så bestemte jeg meg plutselig en dag for å prøve det!

Så, når man skal lære noe så er det jo greit å ha noe, eller noen, å lære av.
Det hadde jo ikke jeg...
Jeg stakk ned i håndarbeidsbutikken, henvendte meg til dama i kassen og forklarte at jeg vil lære meg å hekle.
"Hva gjør jeg?"
Dama bak kassen titta først litt rart på meg, men så oppfattet hun poenget, og var meget hjelpsom. Hun fant frem en webadresse hvor jeg fant beskrivelser av hvordan man lager forskjellige masker, så fant vi en oppskrift på et enkelt teppe, en heklenål og et par nøster med garn.

Vel hjemme var jeg rask med å komme meg i gang. Inn på nettsiden, kom i gang med første steg på veien til min første rute i "lappeteppet". Min kjære mor fikk en telefon for hver omgang jeg kom til, og med hjelp av nettet og min mor på telefon så kom jeg faktisk i mål med første rute. Jeg lagde en rute til på egenhånd, for å teste at jeg fikk det til, så gikk jeg igang med "ordentlige" ruter, ikke bare prøvelapper.
Nå er jeg godt i gang. Er ferdig med første "remse" av det som tilslutt skal bli et teppe, og foreløpig ser det ut til at det kan bli bra! :)


Den aller første "lappen"!

En "ordentlig" lapp...

En remse blir til...

Jeg har tilsammen 14 ruter pr remse, og tror jeg kommer til å ende opp med 8 remser for å få riktig bredde. Det er litt mer enn i oppskriften, men jeg bruker ett litt annet garn og en annen heklenål enn det som er i oppskirften.
Gleder meg til å sitte og varme meg under pleddet når det er ferdig. Forhåpentligvis denne vinteren!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar