onsdag 19. oktober 2011

Hekling av gulvmatte...

Kjøpte meg et blad her om dagen, med masse fine håndarbeidsideer.

Der fant jeg blandt annet ett bilde av en heklet matte, og fant ut at denne hadde passet perfekt til mitt lille toalettrom.
Matten kan hekles i akkurat den str man ønsker, og oppskriften var derfor veldig fin for meg som hadde behov for å spesialtilpasse den akkurat etter det lille gulvet den skulle ligge på.
Så turen gikk igjen ned til garnbutikken, for å finne ut om de hadde akkurat dette spesielle "garnet" som var brukt i matten. Flaks for meg, de hadde ett nøste i sort, og det var akkurat nok til min lille matte. Fikk med meg nøstet og en heklekrok i str 12 hjem, og satte så klart i gang med det samme (jeg har jo ikke tålmodighet til å vente med å komme i gang når jeg først har bestemt meg for noe...).

Dette skal bli min nye matte...
Garnet jeg brukte kan vel nesten ikke kalles garn. Det er gjenvunnede rester fra tøyproduksjon i utlandet som er strimlet opp til remser som man kan bruke til å hekle eller strikke med. Stoff-garnet heter Traphilo. Det kommer i forskjellige farger og tykkelser, og man kan aldri være garantert å finne akkurat samme farge igjen senere. Så det lønner seg å kjøpe inn så man har nok med en gang hvis man først finner en farge man liker.

Arbeidet er i gang...
Det var morsomt å jobbe med dette stoff-garnet. Det gikk forholdsvis fort å bli ferdig, fordi det er så tykkt. Men det var også litt slitsomt i fingre og armer, da man må bruke litt kraft for å få heklekroken til å gå. Ihvertfall når man hekler litt tett, som jeg valgte å gjøre fordi jeg ønsket en solid matte.
Jeg fordelte jobben over to dager, og etter tilsammen 4 timer (inkludert litt mat og te) var prosjektet ferdig!
Det ferdige resultatet! :)
Vips, så hadde jeg den perfekte matte for mitt gulv!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar