onsdag 6. april 2011

Barcelona

Barcelona er en fantastisk by!
Den har alt man trenger på en weekend-tur.

Når jeg var i Barcelona i 2008, bodde vi privat, så jeg har ikke noe hotell å referere til. Men til gjengjeld så fikk vi med oss en bit av Barcelona som kanskje ikke er veldig kjent for turister. Vi gikk utenom de vanligste gatene når vi var og gikk i byen, og vi hadde leiebil en dag, slik at vi kom oss litt rundt.


La Familia Sagrada
Vi måtte selvfølgelig også titte litt på severdighetene i byen.
Kirken La familia Sagrada, som aldri blir ferdig bygd var vi og tittet litt på, men der var vi bare på utsiden for det var kø rundt nesten hele kirken for å komme inn. Kirken er designet av Antoni Gaudi, som er en av Barcelonas store kunstnere.


Inngangen til Parc Güell, sett fra innsiden av parken
Vi var innom Parc Güell, som også er designet av Gaudi. Dersom man liker å se på spesielle bygninger og arkitektur, så er dette en park man bare må besøke. Du møtes av noe som ligner på en blanding mellom pepperkakehus og kongen og dronningen i et sjakkspill, men det er disse to husene som markerer inngangen til parken. Når du kommer inn i parken møter du det ene kunstverket etter det andre, og går du gjennom en undergang eller under ei bru, så se oppover. Det er like kunstferdig utført i tak og under broer, som det man ser ved første øyekast. Til og med takrennesystemet var et kunstverk.

Noen burde kanskje vaske munnen?
Man går opp en stor trapp, og kommer opp på et platå, her kan man nesten bare lukke øynene, og se for seg at man står der i diger ballkjole og late som man er på utendørs teselskap eller noe. Atmosfæren er til å ta og føle på.


Gikk stort sett og gapa og drømte meg bort i denne parken...



Når vi var ferdig i parken kjørte vi litt rundt, vi så fotballstadion, og vi var på stranden. Siden det var sent på høsten, så var palmene litt visne, og det blåste kraftig. Så det var ikke akkurat noe badevær. Men stranden var pen, og jeg kan godt tenke meg å dra til Barcelona på sommerstid, og ligge på stranden og slappe av mellom all sightseeingen.


Når det nærmet seg lunsj kjørte vi opp i fjellene, Tibidabo, bak Barcelona. Der ligger det en liten restaurant som heter Mirablau, med fantastisk utsikt over byen. Kan virkelig anbefales å ta en tur opp dit, restauranten er enkel, men har hyggelig atmosfære og god mat. Link til Mirablau.

Fra det gotiske kvarteret...
Vi var ute og gikk i den gotiske delen av byen på kvelden. Masse gammel arkitektur å se på her også, og trange gater å gå i. Veldig koselig område å ta kveldsturen i... 

Som sagt så bodde vi privat. Og jenta vi bodde hos er meksikansk. Hun har trålet Barcelona for å finne en meksikansk restaurant som minnet henne mest mulig om hjemme. Og siden vi gjerne tok en smakebit fra Mexico når vi først var ute og reiste, så måtte jo denne restauranten prøves. Denne restauranten heter La Trajinera og var en opplevelse i seg selv. Jeg fikk virkelig lyst til å ta en tur til Mexico for å oppleve mer av landet etter turen på denne restauranten. Vi fikk nydelig mexicansk mat, og egen sang ved bordet. Dette er ifølge meksikaneren det nærmste man kommer Mexico, uten å være i Mexico. La Trajinera har også egen webside, og selv om jeg ikke skjønner så mye mer enn ordet Tequila, av det som står der, så ler jeg litt, og ønsker meg tilbake med en gang jeg åpner siden.
Prøv selv her.
Anbefaler denne restauranten på det varmeste!!

Vi rakk også en tur innom en tapasrestaurant, og jeg må si jeg liker tapas bedre i Norge. Vi rakk også å sjekke ut byens natteliv den ene kvelden, og jeg må si jeg liker utelivet bedre i Barcelona... :) Der er det ingen som er trøtte og skal hjem klokken 01.30, da er jo festen såvidt begynt...

Barcelona er ellers en by med uendelige shoppingmuligheter, uendelig mye å se og man rekker overhodet ikke alt på en helg. Jeg håper derfor sjangsen byr seg igjen en gang, om ikke så alt for lenge, slik at jeg kan oppleve mer av denne fantastiske byen. Absolutt en av mine favoritter!

Har du vært i Barcelona? Legg gjerne igjen ditt inntrykk i kommentarfeltet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar