tirsdag 22. november 2011

En til heklet matte...

Jeg har et ganske lite bad, og det er derfor ikke alltid like lett å finne matter som passer og som samtidig passer inn på badet. Etter å ha laget den forrige matten, som ble perfekt for mitt lille toalett, bestemte jeg meg derfor for å lage en egen til badet også! Så etter å ha lett litt etter en farge jeg ville ha, så ble tilslutt dette resultatet:


Bildet er tatt på kjøkkengulvet, for det ble for lite lys på badet til å få et bra bilde. :)
Matten min er ca 45x69 cm. Da har jeg brukt akkurat en rull med stoffgarn.

Fremgangsmåte:
1. Finn en rull med stoffgarn i en farge du liker. Dersom du vil ha en større matte, så må du passe på å få med deg nok i samme farge med en gang, for det er sjelden man finner akkurat samme farge igjen. Grunnen til det er at stoffgarnet er rester fra tøyproduksjon.
2. Legg opp mange nok luftmasker til at du får den bredden du ønsker.
3. Hekle fastmasker frem og tilbake til matten er så lang som du ønsker.

Som det vises på bildet så blir ikke kantene alltid like rette, men dette kan man strekke til etterpå. Den flater også litt ut etterhvert som den blir tråkket på!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar